Despre personalitatea reprezentată
George Enescu (1881-1955) compozitor, violonist, pedagog, pianist si dirijor român. Cele mai cunoscute lucrări ale sale datează din primii ani ai începutului de secol XX. Printre acestea se numără cele două Rapsodii române, Suita nr. 1 pentru orchestră în Do major, sau Simfonia în Mi bemol major. Este unanim considerat cel mai mare compozitor român din secolul XX.
Între 1888 și 1894 Enescu a studiat la Conservatorul din Viena cu profesori renumiți ai vremii. La recomandarea lui Josef Hellmesberger, profesor de vioară, tânărul muzician este trimis să studieze la Conservatorul din Paris sub îndrumarea lui Gabriel Fauré și Jules Massenet.
Cele mai cunoscute lucrări ale sale datează din primii ani ai începutului de secol XX. Printre acestea se numără cele două Rapsodii Române, Suita nr. 1 pentru orchestră în Do major, sau Simfonia în Mi bemol major.
În 1931 Enescu termină opera Oedip la care a lucrat timp de zece ani, intrând definitiv în galeria marilor compozitori ai lumii. George Enescu a fost membru activ al Academiei Române și cavaler al Legiunii de Onoare a Franței. În perioada ce a urmat celui de-al doilea război mondial George Enescu părăsește definitiv România și se stabilește la Paris, unde se stinge din viață în 1955.
Despre monument
Spre deosebire de celelalte reprezentări sculpturale ale marelui George Enescu, a căror trăsătură comună este redarea zbuciumului interior al personajului sau trăirea cu intensitate a artei muzicii, acest monument înfățișează o ipostază intimă a acestuia, de relaxare și reflecție interioară. Muzicianul este reprezentat în poziția șezând pe un fotoliu, în repaos, atitudine sugerată și de redarea mâinii care se odihnește pe brațul fotoliului, învelindu-se cu pulpana pardesiului.
Totodată, figura personajului se remarcă prin redarea fidelă a trăsăturilor caracteristice, în cadrul cărora ochii exprimă tensiunea permanentă care nu îl părăsea pe Enescu nici în momentele de deconectare.
Simbolistică
Amplasarea monumentului lui George Enescu în fața primei scene lirice a țării poate avea două semnificații: pe de o parte, muzicianul este creatorul spectacolului de operă românească în lirica cultă autohtonă și, pe de altă parte, atitudinea relaxată dar în același timp lucidă a personajului este un simbol al tipului de auditor specific al acordurilor Rapsodiei, opera sa de referință universală.
Povestea locului
Arhitectural, amplasarea monumentului în fața Operei a reprezentat un act de ”umanizare” a esplanadei, de o suprafață colosală raportată la volumul clădirii, soluție urbanistică aleasă în 1953 - anul inaugurării acestei instituții culturale. Scopul real a fost acela de a supra-valoriza clădirea Operei ce templu al culturii, deși este o clădire săracă în decorațiuni.